Archiefstuk van de Week Naar Index Naar Begin Pagina

Ridderkerk Centrum

Archief: 1219-134-097

Vaker reeds is het centrum van Ridderkerk onderwerp van gesprek geweest. Nu beginnen de eerste contouren zichtbaar te worden van het stadshart. Een nieuw ovaalvormig plein wordt het nieuwe centrum. Daaraan komen de belangrijkste bouwwerken, waaronder de nieuwe vleugel van het gemeentehuis.

In de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw zag ons plein er heel wat rustieker uit. Midden op het Raadhuisplein van die dagen stond de muziektent. Rechts op de foto de Rotterdamse bank, waarin nu Dynamiek en de SWOR is gevestigd. Met weemoed zullen oudere Ridderkerkers denken aan de tijd van de openluchtconcerten.

Honderden mensen omzoomden de muziektent. 't Is voorbij. Het autoverkeer nam toe en het plein ging enkele keren op de schop. Met belangstelling wachten we de komende metamorfose af. Trouwens wees niet al te treurig. De zomeravondconcerten van onder de huif in de Ridderhof geven ook een allure waarop we later met genoegen terugzien.
1 maart 2001

De Oudheidkamer aan de Kerksingel is geopend op de middagen van woensdag, donderdag, zaterdag en bovendien op vrijdagavond. Tientallen vrijwilligers beheren de schatten die men ons heeft toevertrouwd. Vriendelijke dames en heren vertellen u over de mogelijkheid die genealogie biedt.

Anderen zijn nu al druk in de weer de Rommelmarkt op zaterdag voor Pinksteren van spullen te voorzien. Bij de receptie kunt u informatie en toeristische tips verkrijgen. Ook de VW-bonnen zijn daar te koop. Bent u nog geen donateur? Een bezoekje of telefoontje aan de Oudheidkamer is voldoende. Telefoon 0180 430 615.

Pagina Omhoog