Archiefstuk van de Week Naar Index Naar Begin Pagina

1995, voetbalvereniging Slikkerveer 75 jarig bestaan met Burgemeester JB Waaijer

Op 2 oktober 1988 zond Radio Ridderkerk een interview uit met Cor van Bedaf van de voetbalvereniging Slikkerveer in het programma “Praten met een Ridderkerker”. De opnames zijn bewaard gebleven en daardoor kon Teun Rijsdijk voor u dit stukje geschiedenis uit 1988 op papier zetten. Deze week het tweede deel van dit interview

Ik ben nog steeds vrijgezel maar ben wel twee maal bijna verloofd geweest. Eén keer met de dochter van een politie inspecteur uit Rotterdam en één keer met de dochter van een dominee. Maar tot een huwelijk is het nooit gekomen ook omdat ik nog vele andere activiteiten had.
Omdat ik met voetballen en met de motorsport wel eens een ongelukje had kwam ik soms drie weken op kantoor met een wandelstok of met mijn handen of mijn hoofd in het verband  maar toen ik op een gegeven moment souschef geworden was zei mijn directeur; ‘joh, dat kun je niet meer maken, zo toegetakeld elke dag naar de beurs’, en toen ben ik gestopt met de actieve sport.
Daarna ben ik in de bestuurlijke functies verdergegaan en sinds 20 jaar in de jeugdafdeling van Slikkerveer. Met Piet Schop hebben we, toen we op het sportpark Ridderkerk terechtkwamen de jeugdafdeling gemoderniseerd. Omdat de gemeente Ridderkerk enorm groeide kregen we ook een grote toeloop van nieuwe jeugdleden.

De jeugd van tegenwoordig verschilt niet zoveel van die van vroeger maar heeft wel meer mogelijkheden om in de fout te gaan. Vroeger waren er geen brommers of disco’s maar tegenwoordig heeft de jeugd dat allemaal wel en ook meer geld en dat geeft de mogelijkheid om er foute dingen mee te doen. Maar dat heeft niets te maken met een ander karakter.
Ik heb ook heel wat voorzitters meegemaakt. Ik ben geronseld door Arie de Bruin verder heb ik Koos Wernke meegemaakt en als laatste Fred Helderman en natuurlijk Piet de Bilde. Zoals ik al eerder zei hebben we ook nog een aantal jaren het sportpark Ridderkerk gedeeld met RVVH. Vanaf de Molendijk (RVVH) en de Veerweg (Slikkerveer) kwamen beide verenigingen samen op het sportpark Ridderkerk

. Maar na een jaar of vijf waren we daar volkomen uit ons jasje gegroeid want RVVH en Slikkerveer groeiden enorm. Op de zaterdagen was het daar een enorme chaos van tientallen elftallen die daar aankwamen om te voetballen. Want alle elftallen van RVVH en alle junioren  en pupillen van Slikkerveer speelden op zaterdag. En dat gaf vaak organisatorische problemen vooral als het eerste elftal van RVVH ook moest voetballen en er duizenden mensen op het sportpark rondliepen.
We hadden toen niet meer dan vijf velden tot onze beschikking. Maar het grootste probleem waren eigenlijk niet de velden maar de kleedkamers. Gelukkig hebben we dat altijd in goeie harmonie samen met de mensen van RVVH op kunnen lossen.

Bij RVVH was met name Hannes de Bie een kei in het uit de weg ruimen van problemen en van onze kant was dat Piet Schop. Gelukkig zijn we er altijd in geslaagd om een ieder het zijn te geven. De heer Bisdom was namens de gemeente consul en samen met Hannes de Bie en mij keurde hij op zaterdagmorgen de velden. En soms moest je de beslissing nemen dat bepaalde elftallen niet konden voetballen omdat de velden te slecht waren. Maar we probeerden altijd om de jongste jeugd wel te laten voetballen.
Zo’n 40 jaar geleden was het hier een boerengemeenschap tot Oostendam toe maar dat is allemaal veranderd. Alleen de vv. Rijsoord heeft dat dorpse karakter weten te behouden, meer dan de andere voetbalverenigingen in Ridderkerk.

Pagina Omhoog