Archiefstuk van de Week Naar Index Naar Begin Pagina
Archief: 1219-336-065

Puzzeltocht

We gaan verder met het bespreken van enkele vragen die naar aanleiding van een fietspuzzeltocht werden gesteld. Welnu, de buurt gelegen aan de buitenzijde .van de dijk tussen de Kievitsweg en de Rotterdamseweg staat sinds jaar en dag bekend als 'de Rijke Buurt'. Naar de standaardarbeiderswoning van destijds gerekend waren deze huizen wat ruimer van opzet en dus geriefelijker. Vooral het toen nog ongewoon flinke voortuintje heeft ook bijgedragen tot de betiteling. Er waren slechts 3 inzenders die het goede antwoord hadden gegeven. Het overgrote deel meende dat het hier 'de Tien Plagen' betrof, maar die buurt stond bij Woudestein in Slikkerveer en is trouwens kort na de watersnood van 1953 al afgebroken. U vindt er nu geen spoor meer van terug.

De vraag omtrent de betekenis van de 12 roeden heeft slechts 1 goed antwoord opgeleverd. De helft van allen die deze vraag invulden zei 12 roeden = 48 m2, wat wel kort bij de waarheid is, maar toch niet correct. Er wordt namelijk bedoeld 12 strekkende roe (=ca 47½ meter) terwijl 48 vierkante meter gelijk staat aan ongeveer 3 vierkante roe. De 12 roeden was, om het simpel te zeggen, de aanduiding voor een strook grond langs de buitenbermsloot van de dijk, over diens gehele lengte en ter breedte van om en nabij 12 Zuid Hollandse roeden. De strook was bedoeld om daaruit in voorkomende gevallen specie te halen voor herstel en onderhoud van de dijk. Hij mocht daarom alleen bepoot en bebouwd worden onder goedkeuring van het polderbestuur, dat deze zaken nauwkeurig in het oog hield. Dat het polderbestuur (dijksbeheer) heel oude papieren had, moge u daaruit blijken dat reeds in een handvest van 1337 door Graaf Willem III over de Twaalf roeden wordt gesproken.

De vraag naar het stichtingsjaar van Scheepswerf De Groot & Van Vliet is door niemand goed beantwoord. Zeven personen dachten aan 1895, één aan 1912 en hét gros vulde 1921 in, doodgewoon allemaal van elkaar overgeschreven. Het is niet erg hoor, maar het correcte antwoord is 1910. Op de werf woonden toen ook de beide directeuren wier woonhuis tevens het kantoor herbergde. Voor de heren Anthony van Vliet en Daniël de Groot zich hier vestigden was het terrein in gebruik bij Wouter Schram, die rivierafwaarts trok en via een werfje bij De Kleine Donck terechtkwam in Bolnes, waar het bedrijf nog steeds is gevestigd.
De villa De Schans die nu het domein is van een olieman, is oorspronkelijk daar neergezet door scheepsbouwer Hans Boele op de vroegere sloepenwerf van de familie Bothoff. Veel inzenders wisten wel de naam De Schans maar zij raakten bij de verklaring daarvan het spoor kwijt. Welnu, de heer Boele gaf zijn huis die naam ter herinnering aan het feit dat Willem van Oranje in het najaar van 1575 hier in de buurt een schans liet bouwen om de Spanjaarden uit Krimpen te verdrijven. U vindt deze historie in het bekende werk van Emanuël van Meteren.

Intussen zijn wij dan vanzelf aangekomen bij het waterfront van Slikkerveer. Het afgebeelde prentje dateert van 80 jaar geleden en geeft de plaats aan waar nu het aanlegsteiger is van Meta de Visser's pontje, pal naast de hierboven besproken villa. Het kleine stoombootje midden op de foto is de Robert Fülton II, die destijds de verbinding in stand hield tussen Slikkerveer en Krimpen. Overigens ook toen al met verlies, want er is immers niets nieuws onder de zon!
24 februari 1983   J. van der Es
Steun de aktiviteiten van de Stichting Oud-Ridderkerk. Geef u op als donateur of donatrice. Voor reeds f 10,- per jaar verleent u al uw mede-, werking. U kunt uw bijdrage storten op giro 4208049 t.n.v. Stichting Oud-Ridderkerk.

Pagina Omhoog