Archiefstuk van de Week in 2008 Naar Index Naar Begin Pagina

Dubbelman Modelmakerij

Archief: 1017-100-001

Scheepsmodelmakerij  Dubbelman

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1905 veroverde Cornelis Dubbelman een zetel in de Ridderkerkse raad. Aanleiding voor zijn werkgever hem voor de keus te stellen: Of de zetel opgeven (patroon en knecht niet samen in de raad) of op staande voet ontslag.
Cornelis nam ontslag en begon een scheepstimmerbedrijfje. Er was veel vraag naar gietmodellen en teakhouten stuurraderen. Een van de eerste klanten was de Alblasserdamsche Machinefabriek. De klantenkring groeide en in 1916 vroeg een kleine scheepswerf hem een model te maken van een sleepboot.

Klant

Niet van harte, maar om een goede klant terwille te zijn vervaardigde Cornelis met groot succes zijn eerste halfmodel. Er kwamen meer aanvragen, o.a. van de scheepswerf "De Maas" te Slikkerveer voor een kolentransportschip voor de vaart op Spitsbergen. Toen de rederij failliet ging kwam de vloot en daarmee ook het model in handen van de Rotterdamse Lloyd. De bekende Rotterdamse reder Bernhard Ruys (zelf een amateur modelbouwer) was vol bewondering, en gaf opdracht voor de levering van modellen van o.a. de "Indrapoera" en de "Sibajak", Tot die tijd werden de meeste modellen in Engeland en Duitsland besteld.

Met de bestellingen en de belangstelling van de heer Ruys kwam voor Dubbelman de grote doorbraak als scheepsmodelbouwer. Naast de Lloyd werden de grote rederijen als H.A.L., Mij Nederland, K.N.S.M. en vele andere vaste klant.
Het was de glorietijd van de grote passagiersschepen. Zo werd o.a. een model van "De Rotterdam" geleverd van 11,40 m lang, om als blikvanger te dienen in New York. Series van meer dan 100 stuks waren geen uitzondering.

Gemengd

Was Dubbelman tot 1950 een gemengd bedrijf, vanaf toen werd het uitsluitend scheepsmodelmakerij. Ook de grote modellen van de „Oranje", de „Willem Ruys" en de „Jacob Verolme" in de haven van Madurodam komen van de Slikkerveerse werf. De terugval van de Nederlandse scheepsbouw liet ook Dubbelman niet onberoerd. Het aantal medewerkers liep sterk terug en vandaag de dag zijn het vooral modellen van luxueuze jachten die vervaardigd worden. In rechte lijn ging het bedrijf over van vader op zoon. Cornelis Dubbelman, directeur 1905-1929, Antonie Dubbelman, directeur 1930-1972, Harry Dubbelman, directeur 1972-heden.

Dit artikel verscheen eerder in de Waalpost van 12 augustus 1992 in de rubriek “”Een vleugje nostalgie”.

Pagina Omhoog