Archiefstuk van de Week Naar Index Naar Begin Pagina

Archief: 1219.137.040

Noodsanatorium Prinses Margriet aan de Ringdijk no. 72

Direct na de bevrijding in 1945 werden door 2 artsen initiatieven ontplooid om te komen tot een noodsanatorium voor ernstige T.B.C.-patiënten. Dokter P.G. op den Coul, tevens medeoprichter en voorzitter van de plaatselijke afdeling van het Rode Kruis en D.K. Heeringa huisarts te Slikkerveer, wilden hun ernstige T.B.-patienten zo snel mogelijk van hun benauwde zolderkamertjes halen, om zonodig te voorkomen dat hele gezinnen werden besmet.

De bestaande sanatoria waren toen overvol. Naar een goede huisvesting werd naarstig omgezien (de voormalige sigarenfabriek Bos o.a. kwam niet in aanmerking). Tot het oog viel op het voormalige kringhuis van de N.S.B. aan de Ringdijk. Dankzij de financiële middelen van de plaatselijke Rode Kruis afdeling en de grote steun van de plaatselijke bevolking werd na een grondige verbouw het kringhuis op 5 oktober 1946 als noodsanatorium “Prinses Margriet” in gebruik genomen.

En nu citeer ik uit een enthousiast verslag uit het toenmalig streekblad van G.M. van Gent: namens het aanwezige college van B.& W. sprak burgemeester bij de opening zijn voldoening uit over de totstandkoming van het prachtige gebouw en zegde de steun van het gemeentebestuur toe. Op financiële steun echter mocht voorshands niet worden gerekend omdat de gemeente tot de noodlijdende behoort, doch morele steun kan worden verkregen.

En de patiënten kwamen.... Zr. 0. v.d. Kraan zwaaide als directrice de scepter bijgestaan door 3 leerlingverpleegsters en 2 hulpen. Dr. D.K. Heeringa zorgde voor de medische behandeling op de vrouwenafdeling, capaciteit 6 bedden en Dr. W. de Wijn op de mannenafdeling van 6 bedden.

De eerste zeven jaar van haar bestaan was het hospitium volledig bezet en werd zelfs in 1949 aan de achterzijde- van een prachtige serreaanbouw voorzien. In 1954 begon het aantal patiënten terug te  lopen  waarna in 1955 het hoofdbestuur tot sluiting adviseerde. Op 1 juni 1955 kwam er een einde aan dit unieke ziekenhuis van Ridderkerk. Over de gehele periode werden 104 patiënten verpleegd, waarvan 1 patiënt werd ontslagen wegens wangedrag [aldus een verslag van de toenmalige secretaris van het plaatselijke Rode Kruis, de bij velen bekende heer L.Romein]. Thans is in dit pand gevestigd een groothandel farmaceutische producten “Medicalex” b.v

Dit artikel verscheen eerder in de rubriek van de Stichting Oud Ridderkerk in de Combinatie van 1 oktober 1981en is van de hand van J.J. Krekelaar.

Pagina Omhoog