Archiefstuk van de Week Naar Index Naar Begin Pagina

Archief: 1219-402-005

Fietstocht Ridderkerk - Rome

Deze week een plaatje van drie zeer ondernemende jongelui. Voor de iets oudere Ridderkerkers is het denk ik niet zo'n probleem om Jan Rijsdijk, Fien Leijs en Jan Bakker te herkennen. We schrijven 4 juni 1934, en staan voor een foto, en gereed voor een vijftig dagen en 5200 km. lange fietstocht van Ridderkerk naar Napels en terug. Toch ongeveer 100 km. per dag en zoals te zien is, niet op fietsen met 10 of 15 versnellingen. Alhoewel, eerlijkheidshalve moet wel vermeld worden, dat ze niet helemaal zonder hulpmiddel reden. Aan beide zijden' van het wiel had men een "blad".
Was een beklimming te steil, geen nood, men haalde de ketting eraf, draaide de moeren los, haalde het wiel eruit, dit werd omgedraaid, de moeren vastgezet, de ketting gespannen en klaar was kees. Dat dit enige keren is gebeurd, kan een ieder zich wel voorstellen, als men de route leest.

4 Juni, start, de eerste kampeernacht diezelfde avond bij Brussel. Kampeerders onder ons, dit was geen zoveel grams tentje in een rugzak, maar een tent van dakzeil met degelijke houten stokken. Op 6 juni werd bij Givet de Franse grens gepasseerd en men kwam 8 juni aan in Parijs. 9 Juni richting Bordeaux en net uit Parijs de eerste grote stukken. Rijsdijk zakte door zijn voorvork en er moest een nieuwe geplaatst worden, kosten ƒ 5,-.Daarna Toulouse en richting Marseille, waarbij ze onderweg nog een Nederlander achterop reden nl. een inwoner uit Tegelen (Limburg) die met zijn 73 jaar de reis te voet maakte en daarbij een slaapplaats op wielen voor zich uit duwde.
Weer verder gingen zij langs de Middellandse Zee en passeerden op 23 juni Genua, Spezia en de bekende pas Del Bracco en kwamen aan in Pisa.

Vandaar ging het naar Rome en 28 juni was daar einddoel Napels. Vanuit Napels ging het weer richting Rome, over Grosseté en Florence werd op 4 juli bereikt.
Dwars door de Appenijnen ging het, via Bologna naar Venetië, waar natuurlijk enkele tochten met een gondel door de waterstraten werd gemaakt. Aankomst in Milaan 9 juli. De volgende dag verder totdat zij op 11 juli de St. Gothardt bereikten en beklommen.

Op een hoogte van 1800 mtr. brachten zij daar een ontzettend koude nacht door. Vandaar ging het naar het plaatsje van Wilhelm Teil, Aldorf. Op 14 juli reden zij via Basel de Duitse grens over, waar de nacht werd doorgebracht. Verder ging het door het Zwarte Woud naar Heidelberg, Mannheim, Coblenz en Keulen naar Nijmegen, waar zij de laatste nacht van deze tocht doorbrachten.

Dit was een reis, waar toch wel durf voor nodig was, want 2 wielen, 1 voorvork en 200 lekke banden later, op 24 juli ongeveer 19.30 uur, kwam het Ridderkerkse drietal weer terug.
Op de foto is het u vast wel mogelijk enige bekenden eruit te halen o.a. Drika Bakker, Nieuwenhuisen, Gert Leijs, Janus Versendaal, Huig Maaskant, Mevr. Simons met dochter, Wim v.d. Linden, Piet Leijs en voor u mogelijk nog meer.

Dit verhaal werd eerder door de Stichting Oud Ridderkerk gepubliceerd in de Combinatie van 14 mei 1998

Pagina Omhoog